14 oktober 2013

Dorpen moeten kunnen kiezen voor Leeuwarden

Westergo is de ‘werk’ naam van de toekomstige nieuwe gemeente in Noordwest Fryslân, waar Menameradiel onder valt. Uiterlijk per 1 januari 2018 willen de gemeenten Menameradiel, Franekeradeel, het Bildt en 4 dorpen van Littenseradiel fuseren. In de raad van donderdag 10 oktober jl. is dit onderwerp besproken. Het College stelde o.a. voor om € 50.000 beschikbaar te stellen voor het voorbereidingstraject voor de herindeling en het herindelingsontwerp op te stellen. Hier hadden wij inhoudelijk weinig op tegen. Er speelt echter wel een ander punt.

Tijdens de informatie-avonden voor inwoners over de herindeling in 2012, is in de dorpen aan de oostkant (Marsum, Ritsymasyl, Bitgummole, Ingelum, Boksum) het signaal naar voren gekomen dat deze dorpen graag willen kiezen in welke gemeente hun toekomst ligt. Westergo of Leeuwarden. Dit kunnen wij ons heel goed voorstellen en daarom is dit door de PvdA ingebracht in de discussie. Begin dit jaar heeft de burgemeester toegezegd contact te zoeken met de betreffende dorpen over dit signaal.

In het raadsvoorstel van afgelopen donderdag kwam dit onderwerp minimaal aan de orde. Ook al ging de besluitvorming hier niet over, wij vinden de toezegging om de dorpen de kans te geven zelf te kiezen te belangrijk en willen dit in ieder document en discussie duidelijk benoemd hebben. Onhandig van het College, gezien de eerdere toezegging. Wederom heeft het College een toezegging gedaan om dit serieus op te pakken.

Wij zijn van mening dat vóór de daadwerkelijke herindeling, dorpen de kans moeten hebben gehad een voorkeur aan te geven voor Leeuwarden of Westergo en dat deze voorkeur gerespecteerd moet worden!