Bijstand, armoedebestrijding, schuldhulpverlening

Bijstand

De bijstand is het vangnet voor mensen zonder werk. Belangrijk is dat ieder die dit overkomt actief blijft. Dat kan door stages, scholing of vrijwilligerswerk. Dat geeft het beste uitzicht op betaald werk. Mensen houden daarbij zoveel mogelijk zelf de regie.

De PvdA zet zich de komende raadsperiode in voor:

– De gemeente levert binnen de kaders van de wet een maximale inspanning voor zijn bijstandsgerechtigden en bij zijn zorgtaken. De bestuurders moeten altijd verantwoording over hun beleid kunnen afleggen.

– Het takenpakket van gemeenten voor de sociale voorzieningen is omvangrijk. Daarom is het ondergebracht bij een gemeenschappelijke regeling van de sociale dienst. De taakstellende en financiële verantwoordelijkheden moeten echter altijd bij de raad blijven liggen.

– Bijstandsgerechtigden worden actief ondersteund bij het vinden van werk. Vanuit hun mogelijkheden wordt naar de aansluiting op de arbeidsmarkt gekeken. Scholing of stage moet die aansluiting bevorderen.

– Van mensen die gebruik maken van de bijstand mag een tegenprestatie worden verwacht. Daarvoor maken zij zelf een plan en als dat nodig is helpt de gemeente hen daarbij.

– Bij een gebrek aan banen verdient een tegenprestatie in de vorm van zinvol vrijwilligerswerk de aandacht. Dat kan bijvoorbeeld bij (sport)verenigingen of maatschappelijke en zorgorganisaties.

Armoedebestrijding

Rondkomen van een bijstandsuitkering is zwaar. Sporten een cadeautje voor een verjaardag, elke dag goed eten; het is bijna niet mogelijk. Geldgebrek is de belangrijkste reden, maar er is vaak ook een vorm van berusting en vervreemding: “Wij horen er toch niet bij.” Dit mogen we niet accepteren en dat vraagt om een frontale aanval op armoede en uitsluiting.

De PvdA zet zich de komende raadsperiode in voor:

– Maatwerk voor inkomenstoeslagen, ziektekostenverzekering, bijzondere bijstand en het kwijtschelden van belastingen. Het inkomen van ouders mag voor kinderen geen belemmering zijn om mee te kunnen doen aan schoolactiviteiten, sport, cultuur en educatie.

– Zorg voor een betere voorlichting, zodat mensen weten van welke regelingen ze gebruik kunnen maken. De gemeente voert daarvoor een actief beleid, zodat de mensen krijgen waar ze recht op hebben. Dat kan door hulp aan te bieden bij het aanvragen van voorzieningen of vrijstellingen.

– De gemeente ondersteunt de voedselbank in Noordwest Friesland.

Schuldhulpverlening

Soms krijgen mensen schulden. Ze zijn daar in de eerste plaats natuurlijk zelf verantwoordelijk voor. Maar het is ook in het belang van de samenleving dat erger wordt voorkomen. Schulden zorgen voor armoede. Gevolgen als het uit huis plaatsen leveren hoge kosten op voor de samenleving. Minderjarige kinderen mogen niet de dupe worden van de schulden van hun ouders.

De PvdA zet zich de komende raadsperiode in voor:

· Het bestaande beleid voor schuldhulpverlening wordt zoveel mogelijk voortgezet. Er

is speciale aandacht voor alleenstaande ouders.

– Jongeren moeten veel bewuster leren omgaan met geld. Dat kan onder meer door voorlichting op de scholen.

– Een maatjesproject voor het beheer van het budget waardoor de doelgroep beter met geld leert omgaan.

– Voorkomen dat schulden door boetes en incassoprocedures onnodig hoog oplopen. Bemiddeling moet dan helpen.

– Als dat nodig is zorgt de gemeente dat vaste lasten rechtstreeks vanuit uitkeringen worden overgemaakt. Dit is om maatregelen als huisuitzetting of afsluiting van elektriciteit te voorkomen.