Cultuur en recreatie

De gemeente heeft een belangrijke taak bij het bewaren van het culturele erfgoed. Cultuur heeft een waarde in zichzelf, maar speelt ook een belangrijke rol bij de participatie en de emancipatie van burgers. Cultuur draagt bij aan het imago van de gemeente en aan de lokale identiteit. Daarvoor is een gevarieerd aanbod van belang, maar moet vooral de mogelijkheid worden geboden daarin zelf te participeren.

Dat betekent voor de komende periode:

– De PvdA ondersteunt de diversiteit van cultuuruitingen in onze gemeente.

Lezen is belangrijk. De bibliotheekvoorziening vervult daarin een belangrijke culturele rol. Die voorziening staat onder druk. Ons uitgangspunt is dat iedereen boeken kan blijven lenen.

– Het Fries is onderdeel van ons cultuurhistorisch erfgoed. We willen dat de gemeente een actieve rol blijft spelen bij de stimulering van de Friese taal en cultuur.

– De PvdA wil het cultuurtoerisme bevorderen door bijvoorbeeld langs toeristische routes de ontstaansgeschiedenis van het kwelderlandschap met zijn terpen, middelzeedijk en oude slenken te laten zien en de vele plaatselijke oudheidkundige werkgroepen hierbij nadrukkelijk betrekken en faciliteren.

– De leefbaarheid in onze dorpen wordt bevorderd door het rijke verenigingsleven. Daar ontmoeten mensen elkaar en dat verdient bijzondere aandacht. De toenemende regelgeving legt echter een grote druk op de inzet van vrijwilligers.