Leefbaarheid

Hoewel de totale bevolking afneemt, vindt er tot 2035 nog een groei plaats van het aantal huishoudens. De totale groei van het aantal huishoudens in Fryslân komt vrijwel alleen voor rekening van de groei van het aantal alleenstaanden. Binnen die groep alleenstaanden bestaat in 2035 naar verwachting meer dan de helft uit 65-plussers. Deze bevolkingsontwikkeling heeft grote gevolgen voor onze gemeente. Aan de andere kant zijn er kansen als we onze gemeente promoten als een goed woon- en leefgebied op iets meer dan een uur rijden van Amsterdam. Met het toenemend gebruik van telewerken wordt het voor mensen die in die omgeving hun brood verdienen aantrekkelijk om in onze gemeente te gaan of blijven wonen. Het aanbieden van vrije kavels kan dan voor een extra prikkel zorgen. Een ruim aanbod van koopgarant woningen kan jongeren doen besluiten om voor Menameradiel te kiezen. Een betaalbare woning kan een reden zijn om te blijven of naar de gemeente te komen. Voor jongeren en jonge gezinnen is een actief dorpsleven belangrijk met scholen, muziek en sportverenigingen. Daarnaast is het belangrijk dat er voldoende mogelijkheden zijn voor openbaar vervoer.

Huisvesting

Als het grootste deel van de huishoudens uit één persoon bestaat, moet het aanbod van woningen daarop aansluiten. Dat is nu niet het geval. De gemeente moet daarom samen met de woningbouwcorporatie een programma maken om een deel van de bestaande woningvoorraad aan te passen. Het woningaanbod moet er mee op zijn gericht dat ouderen zo lang mogelijk in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen. Door renovatie en verbouw kunnen woningen energieneutraal worden gemaakt en geschikt voor de (vooral oudere) eenpersoonshuishoudens. Ook energieneutrale starterswoningen en woningen voor jonge gezinnen zijn een belangrijke categorie. Hiermee slaan we drie vliegen in één klap. Een woningaanbod dat past bij de vraag, lage tot geen energielasten voor een groep bewoners die dat goed van pas komt en de realisatie van de gemeentelijke doelstellingen voor het besparen van energie.

Binding

Dorpen worden meer verantwoordelijk worden voor zaken als onderhoud openbaar groen. Een centrale ontmoetingsplek als een dorpshuis of een multifunctioneel centrum is voor activiteiten, sociale contacten en de onderlinge coördinatie van lichamelijke en sociale taken die men zelf oppakt, van levensbelang.

Openbaar vervoer op het platteland wordt steeds meer beperkt. De vitale ouderen van nu en in de toekomst kunnen heel goed een rol vervullen bij lokaal georganiseerd vervoer. Moderne communicatie middelen als mobiele telefoon en internet spelen daarbij een grote rol. De PvdA wil hiervoor één of meerdere pilots in Menameradiel starten.

Voor levendige dorpen is een bloeiend verenigingsleven een eerste voorwaarde. De PvdA wil dat de gemeente verenigingen en dan vooral de vrijwilligers die daarin actief zijn ondersteunt. Ook hier geldt dat de groep 65-plussers actief wordt gestimuleerd om hun rol in het verenigingsleven op te pakken.

Werk

Als de beroepsbevolking krimpt, is het belangrijk dat bedrijven en werkgevers daar nu al op inspringen. Dat is nodig om te voorkomen dat er in de toekomstig geen of onvoldoende gekwalificeerd personeel meer is. De PvdA moedigt aan dat daarover in het bedrijfsleven in Menameradiel wordt nagedacht en dat actie wordt ondernomen. Dat kan door school/werkplekken en stages aan te bieden, maar ook door vitale ouderen nog een rol in het arbeidsproces te laten spelen. Dan moet de werkgever wel bereid zijn om het werkpakket en arbeidsvoorwaarden daarop af te stemmen.